B2B Lead generatie trends

Als verkoopmanager, hoofd marketing of salesdirecteur zul je vast verschillende marketing prioriteiten herkennen. IDG maakte onlangs een B2B onderzoek naar de Lead Generatie trends van 2014. Hieronder geven we een paar opmerkelijke B2B lead generatie trends van 2014.

1 Geheel te verwachten ligt de top prioriteit bij B2B leadgeneratie op het genereren van hoogwaardige leads.

2 De belangrijkste instrumenten die voor lead generatie worden gebruikten zijn de eigen website, email marketing en SEO/ organische vindbaarheid. Voor veel marketeers zal het misschien merkwaardig zijn dat instrumenten zoals social media marketing en SEA  hier niet bij staan. Websites worden door het toevoegen van hoogwaardige content steeds vaker als ‘hub’ benut, waarbij SEA en social media van minder belang zijn dan SEO. Voor veel mensen lijkt e-mail marketing spammerig over te komen, maar blijkbaar is het toch een goed instrument om leads op te warmen en om betere leads te verkrijgen.

3  De grootste hindernis voor effectieve B2B lead generatie is het gebrek aan tijd, budget en middelen. Bij veel B2B bedrijven staan de budgetten erg onder druk. Een andere groot gebrek is de kunde en kennis in online marketing. Er zijn veel kleine en middelgrote bedrijven die niet weten hoe ze zichzelf online goed moeten profileren en hoe ze hun website kunnen ombouwen in een 24/7 accountmanager.

4 Het aantal leads, de kosten per lead en omzet zijn de belangrijkste KPI’s bij Lead Generatie. Deze blijken optimistisch, de mate van meetbaarheid voor de marketingmanager blijkt te stijgen, waardoor hij/ zij meer accountable wordt. Ondanks dat is er nog veel ruimte voor verbetering, veel van de respondenten van het onderzoek, hebben geen idee hoe de conversie percentages exact zijn.

5 Email kunnen erg succesvol zijn. Hierbij is het erg belangrijk dat er in de mail stukje bij beetje relevante content wordt aangeboden, zodat er bij het eerste contact al enthousiasme kan worden ontwikkeld, zodat deze uiteindelijk omgezet kunnen worden tot een klant.