Bedrijfshulpverlening

Bij het beginnen van een onderneming zul je in eerste instantie niet meteen op zoek gaan naar alle dingen die mis kunnen gaan. Als beginnende ondernemer wil je je vooral richten op de ontwikkeling van je dienst en product en om dit zo veel mogelijk aan de man te brengen. Hierbij zal je niet meteen nadenken over hoe en wat je moet doen als er een brand uitbreekt of als er iemand zijn been breekt op de werkvloer. Toch is het niet onverstandig om hier over na te denken. Wanneer er bij een bedrijf calamiteiten voorvallen, moeten zowel werknemers als bezoekers opgevangen en verzorgd kunnen worden. Bedrijven dienen hiervoor hun bedrijfshulpverlening goed bij te houden. Bedrijven met meerdere werknemers zijn namelijk wettelijk verplicht om één of meerdere bedrijfshulpverleners aanwezig te hebben. Er zijn bepaalde richtlijnen voor het aantal BHV’ers die een organisatie in dienst hoort te hebben, dit heeft voornamelijk te maken met de aard en omvang van de organisatie.

Risico-Inventarisatie en –Evaluatie

Wanneer er bij een bedrijf een Risico-Inventarisatie en –Evaluatie wordt opgemaakt, komt hier naar voren hoeveel BHV’ers er aanwezig dienen te zijn in een bepaalde organisatie. Tevens komt hier bijvoorbeeld ook een ontruimings- en evacuatieplan bij kijken.

Hoeveel bedrijfshulpverleners moet je in dienst hebben?

Voor het bepalen van het aantal bedrijfshulpverleners die bij een bedrijf in dienst horen te zijn, kijkt men naar bepaalde factoren zoals het aantal werknemers, het gemiddeld aantal bezoekers en de uren die zowel werknemers als bezoekers gemiddeld aanwezig zijn.
Ook moet men kijken naar de branche waarin de onderneming actief is. Normaal gesproken kan men er van uit gaan dat bij een bouwbedrijf meer risico’s zijn dan bij een kantoor.

Het ontruimingsplan

Als deel van de Risico-Inventarisatie en –Evaluatie en bedrijfshulpverlening moet er ook een ontruimingsplan opgemaakt worden. In dit plan staat precies omschreven hoe de hulpverlening er bij calamiteiten uit dient te zien. Het ontruimingsplan kan in het calamiteitenplan worden opgemaakt. Een onderdeel van het ontruimingsplan is ook een duidelijke signalering in het pand. Werknemers en bezoekers dienen namelijk goed geïnformeerd te worden waar ze naar toe moeten in geval van nood.

BHV cursussen

Als een ondernemer geen BHV’ers in dienst heeft wordt het aangeraden om een BHV cursus onder verschillende werknemers aan te bieden. Bij het volgen van een BHV cursus krijgen cursisten een combinatie van theorie en praktijklessen op het gebied van :

• Alarmeren en ontruimen
• Communicatie
• Brandbestrijding
• Levensreddende handelingen

Interne hulpverlening wordt op dit moment nog vaak behandeld als ondergeschoven kindje. Vaak denkt men ten onrechte dat er op de werkvloer ‘toch niets kan gebeuren’. Toch is het aanwezig zijn van iemand met een BHV certificaat of met kennis van EHBO juist erg belangrijk, niet alleen is dit bij wet verplicht maar zeker ook niet te onderschatten. Wanneer er sprake is van ongevallen of ongelukken dan kan men in ieder geval direct hulp verlenen waar nodig. Daarom is er ook een boekje uitgebracht waarin praktische BHV voorbeelden zijn gebundeld. Dit heet ‘Goede BHV praktijken, zo organiseer je interne noodhulp

In het boekje worden 50 voorbeelden gegeven door BHV-organisaties welke in 9 verschillende branches aanwezig zijn. Zij beschrijven hierin hoe zij intern omgaan met noodhulp. Je kunt hier lezen van organisaties bij zowel vrijwilligersorganisaties of bijvoorbeeld fabrieken. Juist door deze veelzijdigheid worden handvatten geboden voor iedere andere organisatie die hier van kan leren. Dit is dan ook het uitgangspunt van dit boekje. De initiator van het boekje is het ministerie van SZW.

In het boekje staan de volgende kernvragen centraal: hoe richt je een goede interne noodhulp in en hoe ver dient dit ontwikkeld te zijn. Vaak is het tijdens noodsituaties vooral van belang dat er effectief en efficiënt wordt gehandeld, ook het vergroten van de zelfredzaamheid is hierin ook belangrijk en de eerste hulp voordat de hulpdiensten arriveren. Leren van elkaar blijft toch vaak het belangrijkste onderdeel.