Boekhouden met Excel versus E-boekhouden

Wij hebben peiling gehouden. Op dit moment zijn de meest populaire boekhouding methodes onder de MKB en ZZP Nederland ondernemers, e-boekhouden een toegewijd boekhoudprogramma in abonnement vorm en Excel, good old Excel het spreadsheet programma van Microsoft Corp uit Redmond de USA.

Enfin, in dit artikel willen we pros en cons geven omtrent deze methodes. Laten we beginnen met Excel. Excel is fijn want het staat op bijna alle PC en laptops van Nederland. Het is daarom super toegankelijk. Microsoft zal de komende jaren ook nog wel even doorgaan met Excel, de komende decennia denk ik wel.

Wat ook best wel fijn is met Excel is dat er sjablonen gratis te downloaden vallen die helpen om een Excel boekhouding op te zetten: https://zelfboekhouden.org/excel-boekhouding-2/. Want realiseer je wel, Excel is niet specifiek ontworpen voor boekhouden NL. Dus je moet dit programma nog wel een beetje inrichten. Maar een goed begin is het halve werk en met een kant en klare sjabloon ontworpen door een administratie professional ben je snel op de goede weg.
Dan de nadelen of te wel de cons. Nou Excel is enorm foutgevoelig. En er zijn geen automatische correcties ingebouwd. Excel valt ook lastig te koppelen met andere onderdelen van je boekhouding zoals de facturatie, en dan specifiek om te kijken bijv. of facturen al voldaan zijn of om een factuur herinnering te zenden. Ook als je onderneming te groot wordt, dan kan het al snel misgaan omdat je overzicht kwijtraakt.

Dan e-boekhouden. De grootste aanbeveling komt hier van wie anders dan de Belastingdienst zelf. Ja onze vrienden van BD hebben openlijk dit programma uitverkoren. En zij zijn toch wel de ultieme aanbeveling. Het programma is vanaf de grond ontwikkeld specifiek voor boekhouding van Nederlandse bedrijven. Een abonnement kost minder dan een tientje per jaar, bron. En natuurlijk koppelingen met andere functies en handige zoekfunctie. Er is gratis proef van 15 maanden dus meer dan voldoende tijd om even rond te kijken.