Checklist eigen bedrijf starten

Checklist eigen bedrijf starten

Wanneer je je eigen bedrijf wilt opstarten, zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken. Hieronder vindt je een Checklist eigen bedrijf starten. In dit artikel lees je over de Kamer van Koophandel, de belastingdienst, de kleine ondernemingsregeling, je zakelijke bankrekening en de boekhouding.

Kamer van Koophandel

Checklist eigen bedrijf starten Kvk. Om een bedrijf te beginnen zal je je moeten registreren bij de Kamer van Koophandel in jouw regio. Waar moet je aan denken bij het bezoek aan de KVK:
– Zoek op de site van de KvK op onder welke regio jouw stad/ dorp valt.
– Zorg dat je goed voorbereidt bent en neem een geldig identiteitsbewijs mee, papier en pen, geld (voor de inschrijving), benodigde NAW gegevens.
– Het is verstandig om al een handelsnaam te hebben. Je kunt de website van de KvK raadplegen om te kijken of er geen bedrijven met dezelfde of een soortgelijke naam is.
– Je zult tijdens de inschrijving ook voor een rechtsvorm moeten kiezen. Het is natuurlijk verstandig om je hier van te voren op voor te bereiden.
– Je zult de inschrijving direct moeten betalen. Dit bedrag is verschillend.

Checklist eigen bedrijf starten: De belastingdienst

Vanaf je inschrijving aan de KvK zal je direct worden ingeschreven bij de belastingdienst. Hierbij zal je een aantal papieren moeten invullen met daarbij vragen over:
– Hoeveel verwacht u het eerste jaar om te zetten?
– Wat voor kosten denkt u dat u het eerste jaar zal hebben?
– Hoeveel opdrachtgevers verwacht u in het eerste jaar?
– Gaat u personeel in loondienst aannemen?

– Gaat u ook met afnemers in andere EU-landen handelen?
– Hoeveel uur schat u per week te werken in uw onderneming

De kleine Ondernemingsregeling

De kleine Ondernemingsregeling is voornamelijk interessant voor mensen die zich part-time met hun onderneming bezig houden. Wanneer je een onderneming start, en je na aftrek van de voorbelasting maximaal 1883 euro BTW moet betalen en aan alle administratieve verplichtingen van de BTW voldoet, dan kun je wel BTW aan je klanten berekenen, maar hoef je deze niet aan de belastingdienst af te dragen.

Openen zakelijke bankrekening

Checklist eigen bedrijf starten bank.
– Wanneer je een onderneming start heb je een zakelijke bankrekening nodig.
– Je kunt je voorbereiden door op de websites van verschillende banken de prijzen van de rekeningen met elkaar te vergelijken.
– Je moet bij het openen van een rekening, rekening houden met transactiekosten per overboeking, maandelijkse lasten en hoeveel transacties je bijvoorbeeld gratis van de bank aangeboden krijgt.
– Wanneer je je keus op een bank hebt laten vallen, kun je een afspraak met de desbetreffende bank inplannen, bij de afspraak zelf zal je je legitimatie en uittreksel van de KvK moeten meenemen.

Boekhouding

Checklist eigen bedrijf starten boekhouding.
– Het is bij het opstarten van een eigen bedrijf erg belangrijk om je boekhouding en administratie goed op orde te houden
– Wanneer je je boekhouding bij wilt houden, zorg dan dat je alle inkomende en uitgaande facturen goed gescheiden houdt. Daarnaast moet je alle overige financiële zaken goed en geordend bewaren, zodat je deze ten alle tijden kunt raadplegen.
Bij het opstarten van een bedrijf komen natuurlijk veel meer dingen kijken dan alleen de inschrijving bij de KvK en de registratie bij de Bank en Belastingdienst. In de beginfase is het erg belangrijk om een goed bedrijfsplan te hebben, waarin je duidelijk een plan van aanpak beschrijft. Het is handig voor jezelf om goed voor jezelf op een rijtje te hebben wat voor diensten/ producten je precies wilt aanbieden, wat je doelgroep is en hoe je deze wilt bereiken. In deze fase hoef je je nog niet druk te maken om wat voor relatiegeschenken je aan je relaties wilt gaan aanbieden, maar je kunt al wel aan reclamemateriaal en marketing denken. Deze Checklist eigen bedrijf starten kan uiteraard worden aangepast en aangevuld worden. Mis je nog een aantal punten? Neem dan contact met ons op.