Het belang van een huisstijl

Gaat u een eigen onderneming starten, dan weet u dat een website en een huisstijl erg belangrijk zijn. De huisstijl biedt een zekere houvast, herkenbaarheid, associatie en vertrouwen aan de klanten van de onderneming onafhankelijk van de diensten of producten die u verkoopt. Om als bedrijf extern te communiceren is het erg belangrijk om de huisstijl goed op orde te hebben. Als onderneming kunt u namelijk maar één keer een eerste indruk maken. En die eerste indruk is juist zo belangrijk voor het overtuigen van klanten.

Huisstijl, visie en missie

Met een huisstijl wilt u dat klanten een bepaald beeld bij uw onderneming vormen en dat er ook herkenning ontstaat. Voor het bepalen van de huisstijl is het belangrijk om eerst een visie en missie te bepalen. Met een bepaalde visie en missie is het makkelijker om de huisstijl te definieren. Voor het vormen van een huisstijl moet u denken aan verschillende onderdelen:

  • Het logo
  • De kleurstelling
  • Het lettertype
  • Vormen en plaatsing
  • Het type afbeeldingen en content er wordt gebruikt.

Veel startende ondernemingen maken weinig tijd en middelen vrij om deze onderdelen te definiëren. Ondanks dat het een soms een flinke investering kan zijn, is het wel belangrijk om dit als startende ondernemer goed op orde te hebben. Hiermee kan voor de ondernemer een bepaalde houvast worden gecreëerd.

Het logo

Het logo is een erg belangrijk onderdeel van de huisstijl. In een logo wordt vaak al verwerkt wat voor soort onderneming het is en wat voor associatie mensen met het bedrijf hebben. Het is erg belangrijk dat een logo op welk formaat dan ook herkenbaar is. Wilt u visitekaartjes of posters drukken of een website laten maken, dan is het in alle gevallen dat het logo duidelijk en herkenbaar blijft.

Kleurstelling

Door het gebruik van de juiste kleuren kan heel veel bereikt worden. Een bepaalde kleur kan zelfs al aanduiden op welke doelgroep de onderneming zich richt.

Lettertype

Maakt de onderneming gebruik van één of meerdere lettertypes? Let er op dat het lettertype complementair is op het logo en kijk ook naar de functie van het lettertype. Zorg er niet voor dat de de leesbaarheid door het lettertype wordt verminderd.

Vormen en plaatsing

Ondanks dat de vormen en plaatsing een redelijk algemeen onderdeel is, is het wel belangrijk. Hierbij kan men denken of u gebruik maakt van hoekige of ronde vormen, of het logo onder of boven wordt geplatst op het briefpapier etc.

Type afbeeldingen en content

 

Grote bedrijven hebben hier vaak hele consequente campagnes op ingericht. De soort plaatjes die worden gebruikt, en de tekst die naar buiten wordt geuit is erg belangrijk voor de communicatie naar buiten.

Veel bedrijven kiezen in de huidige economische situatie voor een volledig nieuwe huisstijl. Dit omdat ze bijvoorbeeld exclusiever willen lijken of juist meer toegankelijk. Ze willen dus hun nieuwe visie en missie communiceren. Wanneer uw organisatie zijn huisstijl aanpast dan moet dit overal worden doorgevoerd. De voornaamste uitingen van uw organisatie zoals de website of het bord boven de deur zal u waarschijnlijk niet vergeten.

Overstappen

Wanneer u overstapt naar een nieuwe huisstijl dan moet dit van te voren goed zijn uitgewerkt. De kleine dingen zoals visitekaartjes of enveloppen met bedrijfslogo moeten niet vergeten worden. En wat te denken van de badges die overal in terugkomen. Daarom is het noodzakelijk om vooraf te inventariseren wat u nu voor huisstijldragers hebt in het bedrijf. Het is van belang nauwkeurig aandacht te besteden aan deze lijst. Zo komt u er misschien wel achter dat er nog bepaalde uitingen ontbreken.

Communiceren

Het communiceren van deze huisstijl kan via vele kanalen gedaan worden. U moet het nodige drukwerk aanpassen om met uw nieuwe stijl gelijk een goede start te maken. Tegenwoordig is drukwerk online op vele sites te verkrijgen. Wanneer u alles bij een site kan vinden zal dit de kwaliteit ten goede komen. Daardoor bent u gegarandeerd dat er bijvoorbeeld geen kleurverschillen in komen. Tevens is het ook belangrijk dat u het logo doorvoert op het digitale gebied. Dit gaat van e-mailadres tot website.