Misleidende reclame zorgt voor 500 klachten LIDL

In 2010 werden er 479 klachten na aanleiding van misleidende reclame geregistreerd. Dat is een stijging van 38 procent ten opzicht van het jaar daarvoor. Dat werd gemeld door de Belgische kranten groep Sud Presse een dag nadat de winkelketen LIDL werd veroordeeld. De winkelketen had enkele producten gepromoot in reclamefolders. Deze producten waren echter maar in geringe hoeveelheid beschikbaar in de verschillende winkels. Het doel van deze promotie was puur alleen om meer klanten richting de winkel te lokken.

In 2010 werden er verspreid over alle winkelketens in Belgie maar liefst 479 klachten ingediend bij de Federale Overheidsdienst Economie. Deze klanten voelden zich allen bedrogen nadat ze veel moeite hadden gedaan om een bepaald product dat in de promotie was aan te schaffen, waarna later bleek dat er niet voldoende in voorraad was.
De Sud Presse groep deed zelf een onderzoek onder vier grote winkelketens. Carrefour die in 2003 om dezelfde redenen als Lidl werd veroordeeld bleek de enige te zijn die alle producten van de promotie voldoende in stock had. De Lidl en de Aldi hadden 3 van de 4 artikelen van de promotie op voorraad en Delhaize eindigde op de vierde plaats met maar 2 van de 4 artikelen.