Ook thuis een goede werkplek

Dat een verantwoorde werkplek die voldoet aan de ARBO regels een plicht is, is veel mensen wel bekend. Minder bekend is dat een werkgever ook moet zorgen voor een goede werkplek bij de werknemer thuis. Officieel heeft een werkgever de plicht om een verantwoorde en gezonde werkplek aan te bieden. Dit is dus niet alleen het geval op kantoor, maar ook op andere plaatsen waar de werknemers werken. Bij de invoering van het nieuwe werken, zijn er veel mensen die thuis werken of op andere plekken. De thuiswerkplek wordt al gauw ingericht met een kleine archiefkast, een simpel bureau en een stoel en dan is het vaak wel af. Vergeten wordt dat ergonomie ook thuis erg belangrijk is.

Ergonomische klachten

Indien er thuis vele uren gezeten wordt op een slechte stoel is dit zeker van invloed op het lichaam. Het lichaam wordt bij een slechte stoel niet goed ondersteund en zorgt niet voor een actieve en gezonde lichaamshouding. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat klachten als rugpijn en nekpijn optreden. Je kunt het dan als werkgever nog zo goed voor elkaar hebben op kantoor, echter als er niet gekeken wordt naar de thuiswerkplek zijn er alsnog veel medewerkers die last krijgen van lichamelijke klachten. De grootste boosdoener en oorzaak van deze klachten is vaak een slechte stoel en een te laag bureau.

Oplossing
Als werkgever is het een kleine moeite om met elke werknemer te overleggen of de thuiswerkplek in orde is. Veel werkgevers stellen een bedrag beschikbaar waarvoor de werknemer de werkplek mag inrichten, maar controleren dit vervolgens niet meer. Het is dus handiger om al een thuiswerkplek samen te stellen voor iedere werknemer zodat het zeker is dat de thuiswerkplek in orde is. Indien je echter zeker wilt zijn kan er iemand aangesteld worden die bij iedere werknemer thuis de werkplek controleert.