Pakketdienst voor uw webshop

Er zijn steeds meer bedrijven die hun diensten ook online gaan aanbieden. Sommige bedrijven stappen zelfs helemaal over op het online verkopen van hun producten en daarnaast heb je ook ontzettend veel bedrijven die nooit als fysieke winkel hebben bestaan, maar meteen zijn begonnen als webshop.

Het beginnen van een webshop heeft nogal wat verschillen dan het opstarten van een fysieke winkel. Zo moet je met een webshop een goed beleid hebben met betrekking tot (retour) zendingen van producten. U wilt natuurlijk dat de producten snel en servicegericht bij de klanten worden bezorgd, maar dat moet wel voor een betaalbare prijs gebeuren.

Bij  een webshop worden de goederen stuk voor stuk bij consumenten thuis bezorgd, waar bij een traditionele winkel de winkel eerst met een vrachtwagen bevoorraadt wordt en vervolgens door de consument in de winkel gekocht. Een webwinkel moet relatief veel tijd besteden aan het versturen en inpakken van al deze kleine orders. Dat is natuurlijk te vereenvoudigen door een pakketdienst in te schakelen. Maar hierbij is het belangrijk om een goede keuze te maken van welke pakketdienst u gebruik gaat maken. Kiest u voor een lokale speler zoals een pakketservice Haarlem of wilt u juist voor een grote landelijke partij kiezen?  Wat zijn de belangrijkste criteria voor het kiezen van een pakketservice? De service van de pakketdienst is als het ware een verlenging van de diensten van de webshop, wat dus een belangrijk aspect is.

Kijken naar de doelgroep

Bij het kiezen van een pakketdienst is het belangrijk om naar de wensen van de doelgroep te kijken. Hierbij geldt normaal gesproken; de wil van de klant is wet, waar de bedrijfsvoering ook op aangepast moet worden. Bij het bepalen van de bedrijfsvoering omtrent de doelgroep is het belangrijk om naar verschillende punten te kijken:

  • Worden u producten aan bedrijven verkocht, verkoopt u juist aan consumenten of misschien aan beiden? Sommige pakketdiensten leveren alleen aan een bepaalde doelgroep, houdt hier dus rekening mee.

  • Moeten klanten hun bestelling ook ergens kunnen ophalen? Sommige pakketdiensten zorgen ervoor dat er bijvoorbeeld op een industrieterrein of bij een postkantoor een afhaalpunt is. Het is in ieder geval belangrijk om na te gaan of de pakketdienst een afhaalpunt in de buurt van de doelgroep heeft.

  • Moeten klanten ook buiten kantoortijden pakketjes kunnen ophalen? Dit is ook niet bij elke pakketdienst mogelijk.