3d bril

Reclame in 3D

Het Nederlandse productiebureau 3DHolland  maakt driedimensionale reclame. Na het succes van driedimensionale films, televisie en games kon het ook eigenlijk niet lang meer duren voordat er ook driedimensionale reclames geproduceerd worden. Het bedrijf uit Rotterdam creëren campagnes waarbij ze websites, video’s, drukwerk, product- en bedrijfspresentaties geheel in 3D opleveren.

Voor zowel klanten als bedrijven en winkels zal dit betekenen dat de klanten bij deze manier van promotie een 3D-brilletje mee naar huis krijgen, zodat ze de websites en brochures in 3D kunnen bekijken. Het doel hiervan is om de mensen met behulp van het de meegegeven bril extra nieuwsgierig te maken, en daarnaast komen berichten in 3D veel indringender over.

Uit verschillende studies is gebleken dat informatie uit reclames in 3D beter blijven hangen. Men krijgt een sterkere indruk, waardoor de boodschap wel acht keer beter in het geheugen wordt opgeslagen. Omdat foto’s en video’s door gebruik van 3D ineens diepte krijgen, kunnen de producten zo beter opvallen. Bij het verkoop van bijvoorbeeld auto’s, huizen, keukens e.d. kan men ook een veel beter idee krijgen hoe het er echt uit ziet. Uit de onderzoeken blijkt dat wanneer iets realistisch getoond wordt, dit beter in het geheugen wordt opgeslagen.

Het bedrijf 3DHolland is bijna twee jaar bezig geweest om de benodigde technieken te kunnen ontwikkelen. Men ziet vele mogelijkheden voor allerlei bedrijven. Drukkerijen kunnen zich gaan specialiseren in het drukken van 3D brochures. De mogelijkheden voor aftersales bijvoorbeeld pretparken, musea en vakantieparken zijn groots, doordat hun gasten bijvoorbeeld na het bezoek een 3D-bril mee naar huis krijgen om een film in 3D over het bezoek te kunnen ervaren.

Op zich werkt deze vorm van reclame hetzelfde als bijvoorbeeld film of televisie. Het enige verschil is dat een belangrijk aspect van de campagnes de speciale brilletjes zullen zijn. Deze zullen aan de klanten worden meegegeven worden en kunnen dus een soort van nieuw visitekaartje van het bedrijf zijn. Men kan eraan denken om op de brilletjes of op het hoesje het logo van het bedrijf of ook de website af te drukken. De bedoeling daarvan is natuurlijk om de mensen nieuwsgierig te maken zodat ze bij thuiskomst meteen naar de website surfen om de 3D site te bekijken.