Reclames steeds brutaler

Een bekend voorbeeld van de afgelopen maanden is de reclame waarin Microsoft de Ipad van Apple compleet afbrand in hun reclamespotje. Maar werkt deze reclame wel bij de Nederlandse consument. Het is sinds kort toegestaan om op deze manier reclame te maken.

In het reclame spotje laat Microsoft zien wat er volgens hun wel niet deugd aan de Ipad en vergelijken de functies van de Ipad met de Tablet van Microsoft. Het is sinds enkele jaren pas toegestaan om de concurrent in een zwart daglicht te zetten in je reclame-uitingen. Maar hoe reageert de consument hierop? Is het juist positief voor je eigen merk of juist?

Uit een onderzoek dat uitgevoerd is door de Erasmus Universiteit blijkt dat juist de reclames waarin de producent zijn product vergelijkt met die van de concurrent beter blijven hangen dan reclames waarin alleen het eigen product wordt getoond. Maar kijkers beoordelen de reclames waarin de concurrent in een zwart daglicht wordt gezet wel met een lager cijfer dan andere advertenties.

Nederland is toch niet echt het land waar deze vorm van reclame de beste is. De consumenten vinden het vaak niet echt sportief als dit gedaan wordt. Maar in Amerika daarentegen werken de negatieve reclame-uitingen juist enorm goed. Hier gebeurt het daarom erg veel.

photo credit: Jami3.org via photopin cc