SEO voor dummies: een introductie in zoekresultaten voor meer klanten

Je bedrijf draait redelijk goed, maar kan nog wel één of twee klanten extra gebruiken. Van je collega’s hoor je veel over SEO: kosteloos meer klanten binnenhalen door Google een handje te helpen. Maar wat is SEO en hoe helpt het je meer klanten te krijgen? In deze blog een introductie voor iedereen die nieuw is in online marketing.

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is een Engelse term voor zoekmachine-optimalisatie. Dit betekent dat je jouw website in technische zin optimaal maakt voor de zoekmachine, zodat deze jouw website goed vindt en afstemt op de zoekopdracht van de zoeker.

Waarom is dit belangrijk?

Hoe hoger een zoekmachine als Google of Bing jouw website plaatst in de zoekresultaten, hoe groter de kans is dat je potentiële klant jou vindt, onthoudt en bezoekt. Sluiten je titel en beschrijving goed aan op de vragen van de zoeker? Dan is de kans groot dat deze doorklikt naar je website.

Hoe komen de bezoekers bij je?

Door zoekwoorden. Zoekers zoeken met woorden; zoekwoorden. Er zijn honderden blogs over de vele factoren die je plaats bepalen, maar het begint natuurlijk bij ‘keywords’. Een voorbeeld. Als iemand net constateert dat zijn wasmachine kapot is, kan hij bijvoorbeeld zoeken naar ‘wasmachine repareren’ of ‘wasmachine kopen’. Wanneer deze zoekwoorden overeenkomen met de keywords van jouw website, is het mogelijk dat jouw website tussen de zoekresultaten komt te staan. Bedenk daarom per pagina wat de keywords zijn óf wat je wilt dat de keywords van een pagina zouden moeten zijn. Ga eens met een glas wijn op de bank zitten en bedenk op welke woorden je potentiële klanten zoeken. Vervolgens kun je deze zoekwoorden implementeren in je website en webpagina’s.

Basis SEO: zelf doen of uitbesteden?

Heb je zelf je website opgezet of ben je actief met het bijhouden ervan? Dan kun je dit zelf. Vraag anders je websiteontwikkelaar om je te helpen. Enkele belangrijke elementen die je moet kennen om te starten met SEO zijn de elementen van een zoekresultaat. Een zoekresultaat bestaat uit:

  • Een titel
  • Websitelink: de URL
  • De metabeschrijving

De titel is een belangrijke factor voor de plaatsbepaling van je website in zoekresultaten. Het helpt niet alleen zoekmachines te bepalen waar je pagina over gaat, maar het is ook de lezers eerste indruk van je pagina-inhoud. Twee tips: maak je titel niet te lang en gebruik je gekozen zoekwoorden. Online Marketingbureau Drijfveer Media geeft in deze blog een mooi voorbeeld voor een grasmaaierverkoper:

De websitetitel ‘Grasmaaier Drenthe: de beste kwaliteit bij Gebroeders Groen & Co’ is beter dan ‘Gebroeders Groen & Co verkoopt de beste grasmaaiers in Drenthe en wijde omgeving’.

De metabeschrijving is de kleine samenvatting van de pagina onder de titel en link. Hier kun je meer uitgebreide informatie geven inclusief sleutelwoorden, USP’s en een aanzet tot actie.

Standaard vult je website deze gegevens voor je in. Wil je een stap zetten om meer klanten binnen te halen? Begin dan eens met het handmatig invullen en vormgeven van je SEO-elementen met eerder genoemde tips.

Hulp van professionals

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten? Wil jij je onderscheiden en je concurrentie een stap voor zijn? Neem dan contact op met de professionals van . Zij helpen je met het opstellen van een plan van aanpak en door stapsgewijs verkeer naar je website te leiden.