Tips voor een goede productfoto

Goede productfoto’s zijn aantrekkelijker en kunnen voor meer omzet zorgen. Zorg dan ook voor productfoto’s die zoveel mogelijk de echtheid van het product van voren brengt. Hierbij is het belangrijk dat je verschillende invalshoeken (voor-, onder-, boven, zij- en achterkant) gebruikt bij het fotograferen. Als je het helemaal levensecht wilt laten ogen kun je gebruik maken van 360 graden foto’s. Echter zijn dit soort foto’s behoorlijk duur t.o.v. de reguliere productfoto’s. Hierbij moet je denken aan meerdere tientjes per productfoto.
Daarnaast kun je een product vrijstaand maken of transparant maken hiermee kun je het product rustiger laten ogen. Vervolgens is het belangrijk dat je kiest voor een rustige achtergrond zodat de kleur(en) en vorm van het product sterk geaccentueerd worden en het goed zichtbaar is. Vergelijkbaar met een ervaring in de winkel, wil de consument het product van dichtbij bekijken. Zorg er dus voor dat er een functie is waarbij men de mogelijkheid heeft om in te zoomen op de foto’s. Hiermee worden unieke details goed zichtbaar.

Met producten als kleding is dit echter een ander verhaal. Modellen die een kledingstuk dragen creëren een echter beeld van de werkelijkheid dan een productfoto waar alleen het product zelf zichtbaar is. Het is dus raadzaam om producten in een realistische omgeving te fotograferen.

Tenslotte haken klanten eerder af wanneer een productfoto te donker oogt of als er vreemde schaduwen getoond worden. Zorg daarom voor een heldere belichting bij het fotograferen van een productfoto.