marketing voor starters

Marketing voor starters. Een aantal tips

Marketing voor starters hoeft niet duur te zijn. Je onderneming begint vaak bij een goed idee. Je hebt een gat in de markt gevonden. Of je besluit eindelijk voor jezelf te beginnen na jaren zwoegen voor je werkgever. Bedrijfsnaam verzinnen, inschrijven bij de Kvk, een kind kan de was doen. Maar hoe ga je voor nieuwe opdrachten of klanten zorgen? Hoe zorg je voor naamsbekendheid? En hoe werkt dit voor jou in de praktijk?

De kracht van je eigen netwerk

Zorg dat je zoveel mogelijk familie, vrienden en kennissen laat weten dat je gaat starten met je onderneming. Vertel iedereen over je plannen. Op verjaardagen en feestjes, via facebook, op linkedin en andere social media. Stiekem ken je veel meer mensen dan je denkt. En vaak is het een kwestie van gunnen. Het is veel makkelijker om contact te leggen via facebook met een klasgenoot die je al jaren niet hebt gesproken dan een afspraak in te plannen bij een potentiële klant die nog nooit van jouw bedrijf heeft gehoord.

Marketing starters: Breid je netwerk uit

Zorg voor zoveel mogelijk connecties op linkedin van mensen die je kent. Oude collega’s, oud klasgenoten, leveranciers etc. Steek daarnaast veel tijd om je offline netwerk uit te breiden. Wordt lid van ondernemersverenigingen, netwerkclubs en sponsor een vereniging of evenement. Probeer met zoveel mogelijk ondernemers in contact te komen die je netwerk kunnen versterken. Denk ook aan het vinden van partnerbedrijven. Organisaties die jou dienst of product niet zelf aanbieden, maar wel klanten hebben die ernaar vragen.

Telefonische acquisitie blijft een belangrijk aspect voor een beginnende ondernemer. Er zijn maar weinig mensen die het echt leuk vinden, maar zonder telefonische acquisitie blijft het als startend B2B bedrijf lastig om een groot deel van je doelgroep te bereiken. Probeer in het begin vooral contactpersonen uit je eigen netwerk te bellen. Als je wat meer ervaring hebt opgedaan, heb je wat meer zelfvertrouwen om koude leads te benaderen.

Huisstijl en reclame drukwerk

Huisstijl, visitekaartjes, bedrijfslogo en drukwerk. De eerste indruk van een mogelijke klant kan het verschil maken. Laat je daarom goed voorlichten door professionals. Vraag verschillende offertes op voor een goede prijs, maar laat de prijs niet alles bepalen. Een mooi, professioneel ontwerp kost nu eenmaal geld. Startende ondernemers met grote drukwerk volumes doen er verstandig aan om een afspraak te maken met een bedrijf gespecialiseerd bedrijf in printmanagementzoals Printman. Printmanagers nemen werk uit handen zodat u zich met uw kernactiviteiten kunt bezig houden. Ook zorgen zij dat uw kosten dusdanig beperkt blijven dat u tot 30% kunt besparen.

Je website is meer dan alleen een online visitekaartje

Hoe belangrijk is de vindbaarheid van je site? Veel ondernemers investeren een groot gedeelte van hun startkapitaal in een nieuwe site. Wanneer je verwacht een groot deel van je omzet via online verkoop binnen te halen, is een professionele site essentieel. Maar zonder betalende of converterende bezoekers is een site waardeloos. Hoe kom je aan deze bezoekers? Laat je goed voorlichten door een online marketing bureau op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie. Doe dit het liefst voordat je de website laat bouwen. Een goed bureau kan je voorlichten welke SEO werkzaamheden jezelf kunt uitvoeren en welke taken je eventueel kan uitbesteden. Zo kun je de kosten voor marketing  starters laag houden.

Gratis online marketing voor starters

  • Plaats gratis advertenties op marktplaats, E-bay en andere soortgelijke platforms met een link naar je site.
  • Start een blog op je website en schrijf artikelen die interessant zijn voor je doelgroep
  • Bepaal welk social media platform geschikt is voor jouw business en zet zakelijke accounts op
  • Verspreid je blog artikelen via Twitter, Linkedin, Facebook en/of Google Plus
  • Start een eigen Youtube kanaal en publiceer bijvoorbeeld instructievideo’s .
  • Meld je website aan bij gratis online bedrijvengidsen
  • Schrijf gastartikelen voor websites en publiceer gastartikelen van andere sites op jouw blog
  • Probeer ieder artikel zoekmachine vriendelijk te schrijven
  • Wees consequent en probeer minimaal om de week een artikel te publiceren
  • Meld je aan op forums zoals Hallo KvK en beantwoord vragen die binnen je expertise liggen

Is online marketing duur voor een starter?

Het voordeel van online marketing voor starters is dat je eenvoudig de kosten en baten tegen elkaar kunt afwegen. Met een jaarbudget van 6000 euro, weet je precies wat je aan bestellingen of opdrachten via je site moet binnenhalen. De kosten vertalen zich in een aantal bezoekers, de bezoekers staan voor een aantal bestellingen. Met genoeg data kan je dus berekenen hoeveel een nieuwe bestelling precies kost. Een Google Adwords campagne kan in een relatief korte tijd voor veel bezoekers zorgen. Realiseer je wel dat de kosten behoorlijk snel kunnen oplopen. Gebruik de data van de eerste periode vooral om je conversie te analyseren. Verwacht niet dat in de eerste drie maanden een stortvloed van bestellingen zult krijgen. Hou je vast aan je lange termijn visie, maar vraag je altijd af of je investering rendabel word.