Wie betaalt bepaalt

Dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwsgierige aagjes. Wil je korting in de supermarkt? Prima, maar pak wel even je persoonlijke bonuskaart erbij. Of deel toch die ervaringen van je op Facebook. Natuurlijk kijken adverteerders mee, maar je merkt er toch weinig van. En trouwens, we zijn toch akkoord gegaan met die voorwaarden. Wat er in stond is voor menigeen niet bekend, omdat ze niet gelezen zijn. Een schat aan informatie die veel geld waard is. Een bedrijf kan nu effectiever een advertentiecampagne inzetten, omdat de doelgroep nog beter kan worden gesegmenteerd. Is niks mee, dan zie je alleen nog maar relevante reclames.

wie betaalt bepaalt

Een aantal weken geleden werd me duidelijk dat het medische beroepsgeheim wordt geschonden. Wanneer je bij een ggz kliniek in behandeling bent voor bijvoorbeeld een burn-out dan betaal je niet zelf, maar je verzekeraar de behandeling. Op de rekening staat een dbc code die ondermeer aangeeft welke diagnose is gesteld. En die data komt bij de zorgverzekeraar terecht. Inmiddels hebben patienten de mogelijkheid om een privacyverklaring te tekenen, waarmee kan worden voorkomen dat zorgverzekeraars weten welke diagnose is gesteld. Toch kan nog steeds worden bepaald welke aandoening de patient had. Elke diagnose heeft ‘toevallig’ een uniek declaratiebedrag. Met andere woorden, aan het bedrag is te zien dat je bijvoorbeeld voor een depressie ben behandeld. Medisch beroepgeheim? Ja ja…

Niet alleen privacy gevoelige informatie wordt gedeeld met commerciele partijen waarvan je vaak niet weet wie dat zijn. Ook deel je niet mee in de winst. Denk maar is aan het eerdere voornemen van ING om je betalingsverkeer door te verkopen aan adverterteerders. Ik ben toch de melkkoe? Als ik niet pin, dan heeft de adverteerder helemaal niks. Afgelopen maand bleek een Nederlandse student zijn persoonlijke data van één jaar te hebben verkocht op een zelf opgerichte veilingsite. Persoonlijke data van social media, emails, chat en internetverkeer. De hoogste bieder kreeg alles mee. Het is dus wachten op bijvoorbeeld social media die ons betalen voor de data die we delen. Houd wel rekening met potentiële ruzies met bijvoorbeeld je Whatsapp vrienden. Als jij degene bent die een conversatie doorverkoopt aan een derde partij dan is het wel zo netjes om de winst te delen met je contactpersoon van die conversatie. Wie betaalt bepaalt, prima. Maar betaal wel aan mij en niet aan mijn bank of sociale netwerksite. Voor niets gaat de zon op.