debiteurenbeheer uit handen geven

Zelf de boekhouding doen

Zelf je boekhouding doen. Het scheelt erg veel geld, maar is het wel verantwoord? Kost het niet te veel tijd? Veel kleine bedrijven met een relatief kleine omzet geven in één keer een grote hoeveelheid geld uit aan hun accountant.

Het feit is dat je je boekhouding prima zelf kunt doen wanneer je enkele basiskennis boekhouden bezit. Zo ben je op jaarbasis veel minder geld kwijt en je hebt veel meer kennis over de cijfers en kerninformatie over je eigen bedrijf. Het is echter geen strak plan om je accountant meteen de deur te wijzen, omdat je deze nog steeds in kunt schakelen bij situaties waar hij ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Er zijn veel bedrijven met enkele tonnen omzet welke ieder jaar 20.000 euro uitgeven aan hun accountant. Dit terwijl je ook voor 1.000 of 3.000 euro goede zaken kunt doen.

Een goede tip is om bijvoorbeeld een online boekhoudsysteem te abonneren zodat je altijd en overal bij je gegevens kunt of nog beter is natuurlijk een cursus boekhouden te volgen. Zo weet je gelijk hoe alles werkt en noemt.

Je kunt beginnen met het creëren van facturen en het invoegen van al je opdrachtgevers zodat je de inkomstenkant op orde hebt.
Hierna volgt de uitgavenkant waar bankafschriften de meest belangrijke factor zijn. De BTW aangifte volgt nu vanzelf.

Je kunt natuurlijk alsnog een boekhouder inhuren om deze even te laten controleren of er geen gekke dingen gebeuren of om moeilijke fiscale vragen aan te stellen. Dit hele verhaal kost je uiteindelijk 1000 tot ruim 2000 euro per jaar. Dat is al een groot verschil.

Denk er ook aan dat je per maand standaard al wel een aantal uren in moet leveren om zelf de boekhouding te doen. Besteed deze tijd dus goed en nuttig, je zit zo bovenop de cijfers en je hebt altijd zicht op de zaak en de openstaande facturen. Meer weten? Bezoek dan deze blog over financiële zaken.