SEO: terugblik 2013 en vooruitblik 2014

Zoekmachine Marketing blijft zich in hoog tempo doorontwikkelen. Veranderingen volgen elkaar snel op en om bij te blijven moet je continu gefocust blijven. In dit artikel een terugblik op het jaar 2013 en enkele verwachtingen voor 2014.

Zoekmachine Marketing 2013

In 2013 werden er veel nieuwe tools gelanceerd voor online marketing bureaus. Deze bureaus waren ook veeal genoodzaakt om hun strategie enigzins aan te passen, omdat Google regelmatig updates doorvoerde. De belangrijkste was dat definitief de organische zoekwoorden niet terug te vinden zijn in de web analytics pakketten zoals Google Analytics.

Geen inzicht organische zoekwoorden

Dit kwam voor velen niet als verrassing, maar kwam toch als donderslag. De ‘not provided’ resultaten in Google Analytics zijn inmiddels al bijna 100%. Dit vraagt om een andere manier van analyseren van de SEO-resultaten. Focus op posities en keywords voert niet langer de hoofdmoot. Er zijn tal van andere mogelijkheden om achter de resultaten van je SEO activiteiten te komen, gelukkig!

Google Algoritme

Ook qua updates van het Google algoritme was 2013 een druk jaar. De Penguin 2.0 Update werkt uitgerold in mei, later in het jaar bracht Google de update Hummingbird uit. Deze update heeft er voor gezorgd dat Google ook uitgebreide vragen min of meer kan beantwoorden. Uitgebreide content is dus van levensbelang.

Zoekmachine Marketing voor 2014

Meer en meer ligt de focus op het juist interpreteren van de data die te verkrijgen is. Breng de juiste doelstellingen in beeld en stuur hier volledig op, een klein verschil in aanpak kan al een grote impact hebben op het resultaat.

Grotere hoeveelheid betaald verkeer

Google zal steeds meer betaald verkeer gaan verzorgen. Aan de ‘gratis’ zoekresultaten verdient de gigant namelijk niets. Vandaar dat ook de Product Listing Ads toegevoegd zijn. Online advertising wordt dus steeds belangrijker, houdt echter wel rekening met de relevantie voor de bezoeker.

Meerdere apparaten

De ontwikkelingen van tv’s, tablets en telefoons volgen elkaar in hoog tempo op. Steeds meer mensen (huishoudens) hebben de beschikking over één of meerdere tablets en telefoons. Ook vanuit de data zien we dit naar voren komen, steeds vaker worden aankopen gedaan met een tablet of mobiele telefoon. Denk dus bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van je website ook hieraan!

Een hoop ontwikkelingen dus, in een kort tijdbestek. Zoekmachine Marketing zal zich ook in 2014 verder ontwikkelen en verbeteren. Blijf op de hoogte en richt je op je bezoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *